De ambachtelijke opticien die zich onderscheidt met advies dat verder gaat
Als je bij Bril Studio in Soest binnenloopt heb je het meteen in de gaten; dit is geen standaard opticien. Dat zie je en dat voel je. Geen schreeuwende posters met aanbiedingen om 3 monturen uit te kiezen voor de prijs van 1. Geen TL-balken die zoemend hun licht werpen op talloze standaarden met honderden brillen. Nee, dit is een ander type winkel. Je voelt je er meteen op je gemak en uit alles blijkt dat hier iemand werkt met veel oog voor detail en passie voor zijn vak. We maken kennis met en laten ons inspireren door Sander Middel, oprichter van Bril Studio.
Al 17 jaar gepassioneerd met zijn vak bezig
Sander werkt al 17 jaar als opticien. Waarvan 16 jaar bij 2 verschillende brillen boetieks en 1 jaar als vertegenwoordiger voor een hoogwaardig Japans brillenmerk. “Het leuke aan dat jaar als vertegenwoordiger was dat ik de zelfstandige opticien als mijn klant had. Destijds heb ik dus een heel aantal ondernemers leren kennen. Daarnaast heb ik daardoor veel mooie brillen boetieks van zowel voor als achter de schermen gezien”.
Voor Sander is een bril niet zomaar een bril. ‘Nee, in tegendeel. Een bril is zoiets persoonlijks! Het is een sieraad wat je draagt. Het is het eerste wat mensen van je zien, waarmee je ook je identiteit kan bepalen. Mijn missie is om met een bril het gezicht van de klant zo mooi mogelijk te maken. Met een bril die echt aansluit bij de klant, niet alleen bij het gezicht maar ook bij de persoonlijkheid en stijl van diegene. Daar ga ik voor!’
Een bril is echt een sieraad wat je draagt. Het is mijn missie om met een bril het gezicht van de klant zo mooi mogelijk te maken.
Zijn passie voor het vak, de inspiratie van al die mooie zaken en de sterke wens om op eigen benen te staan gaven in 2021 de doorslag om voor zichzelf te beginnen.
Mijn winkel laat zien waar ik voor sta
Vakmanschap en passie, dat zijn woorden die heel erg bij Sander passen. En daar wil hij zijn identiteit als ondernemer ook op bouwen. Dat bereikt hij door hele duidelijke keuzes te maken. Door expliciet ergens voor te staan.
Dat zie je allereerst terug in zijn winkel. “Dit is toch het eerste is wat mensen zien en ervaren. Ik wil er met mijn winkel echt uitspringen. Dat moet mijn toegevoegde waarde zijn. Mensen iets moois bieden, niet meer van hetzelfde”. Sander heeft dan ook over alle details van zijn winkel nagedacht. Dit heeft ervoor gezorgd dat de winkel absoluut niet lijkt op een willekeurige andere brillenzaak. Het prachtige monumentale pand uit 1928 is de basis geworden voor het maken van veel keuzes in de ontwikkeling van de winkel. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de huisstijl maar zeker ook in het interieur. De art deco uitstraling is gemixt met mid-century meubels waarin een uitnodigende, warme en chique uitstraling is ontstaan.
Je kunt nooit een winkel maken waarbij het interieur ieder zijn smaak is. Je kan dan voor een hele neutrale inrichting gaan, de middenweg zeg maar. Maar ik vind het juist belangrijk om keuzes te maken, ergens voor te staan, te laten zien wie ik ben.
Naast zijn winkel heeft Sander zijn vakmanschap en passie ook vertaald naar het assortiment wat hij voert. ‘Ik ben gek van mooie materialen, van vormgeving, van design. Daarom werk ik met onderscheidende producten die allemaal een eigen verhaal vertellen. Met die verhalen van de producten breng ik mijn eigen verhaal naar buiten’. Dit betekent zeker niet dat je alleen maar kostbare en zeldzame brillen bij Sander kunt vinden. Het assortiment bestaat voor 80% uit high-end producten en voor 20% uit de meer laagdrempelige brillen ‘zodat ik er voor iedere portemonnee kan zijn. Maar wel altijd voor klanten die een mooie bril belangrijk vinden, die dit ook waarderen. Klanten die ervoor open staan om geïnspireerd te worden, of precies weten wat goed bij ze past’. Dat is de doelgroep waar Bril Studio zich op richt.
Advies dat een stap verder gaat
Sander heeft een duidelijk doel voor ogen. ‘Ik wil de mooiste producten op de fijnste manier brengen. Onze producten en ons advies moeten zo goed zijn dat je bij elke aanschaf opnieuw verrast wordt. Zodat mensen bereid zijn om naar je winkel toe te komen. Klanten die vanuit de Randstad naar ons komen, in plaats van andersom. Dat is dan toch een heel mooi compliment?!’.
Over de wijze van adviseren is dan ook goed nagedacht. Daar wordt de tijd voor genomen. ‘Wat ik probeer is om met de bril een verhaal te vertellen. En de hoofdpersoon in dit verhaal is de klant. Ik probeer te ontdekken wat de klant typeert en welke bril daar dan het beste op aansluit. Ik let dan op veel verschillende dingen. Natuurlijk op het hoofd van de klant. Dit is het vertrekpunt. Maar ik kijk ook naar het karakter en de persoonlijkheid van de klant door goed naar de klant te kijken en luisteren. Deze signalen, die je bewust en onbewust oppikt en filtert tijdens het gesprek, koppel ik aan de juiste bril.’
Het doel is dat klanten, als ze naar buiten lopen met een bril, denken “dit past zo goed bij mij, maar het is aan de andere kant ook vernieuwend”. Ze moeten geïnspireerd zijn zonder dat ze hun eigen grens over gaan. ‘Ik adviseer altijd 1 bril die naadloos aansluit bij de wensen waarmee ik verwacht dat mensen binnenkomen. En tenminste 1 andere bril die in mijn mening ook echt iets toevoegt, die het anders maakt. Die perfect aansluit bij de klant als persoon, zijn of haar stijl en identiteit. Veel mensen komen bijvoorbeeld binnen met de vraag om een nieuwe “Ray-ban”. En ja, die heb ik. Maar ik ga je kietelen door ook iets anders, iets mooiers, iets unieks te laten passen. Als je dat doet ben je je als vakman aan het profileren en biedt je echte toegevoegde waarde.’
Ik probeer zo te adviseren dat mensen in de omgeving van de klant denken “wauw, dit past zo mooi bij jou. Maar ik had het ook niet meteen verwacht”. Dat is het leukste van mijn werk.
Say cheese!
Sander zet zijn advies kracht bij door foto’s van mensen te maken als ze de geadviseerde bril op hebben. ‘Mensen kunnen niet goed zien hoe ze eruitzien in een spiegel. Ze zetten de bril af en ze zien wazig. Daarmee zien ze niet goed wat het effect van de bril is. Ook kijk je in de spiegel vaak naar details. Een neus, een rimpel, wat dan ook. Met de foto zie je het totaalbeeld en wat de bril aan jou toevoegt.
Deze foto’s worden met een professionele camera gemaakt zodat het ook echt een kwalitatieve mooie foto is. Passend bij de identiteit van Brilstudio Soest. En de klanten mogen deze foto uiteraard ook mee naar huis nemen. En daarmee dient deze foto een 2e doel. Niet alleen om de klant goed te laten zien hoe ze er met de bril uitzien en wat de bril toevoegt. Maar ook om andere mensen enthousiast te maken voor Brilstudio Soest. ‘Het leuke is dat mensen deze foto delen met hun omgeving. Of instellen als profielfoto op Whatsapp. Ze krijgen dan veel complimenten van hun vrienden en bekenden. En dan vertellen ze waar ze foto vandaan hebben en waar ze hun bril gekocht hebben. Ik heb nu al meerdere keren klanten in de winkel gekregen dankzij deze portretfoto’s’.
Enthousiaste klanten zorgen voor nieuwe klanten
Sander merkt dat een klant die via-via bij hem in de zaak komt, toch net iets anders binnen komt lopen. Ze hebben dankzij de positieve ervaring van een bekende al meer vertrouwen en meer zin in het winkelbezoek. Bijvoorbeeld dankzij de foto die aan de eerdere klant is meegegeven. Of door hele enthousiaste verhalen over het advies. Of door de unieke bril die ze ineens bij een bekende zien. Ze raken enthousiast en nieuwsgierig en komen daardoor graag een keertje langs.
Ze komen vanuit een vertrouwde aanbeveling, de sfeer is goed, staan open voor ons vakmanschap en ze hebben er zin in. Perfect! Dat maakt een werkdag echt het allerleukste.
Bril Studio doet er dan ook alles aan om dit enthousiasme bij klanten te vergroten. Met de mooie winkelinrichting. De unieke producten. Met het uitgebreide advies. En met de portretfoto’s die ze klanten meegeven. Maar boven al met de persoonlijke drive om iedere klant echt met de mooiste bril en glazen te zien vertrekken. ‘Het doel is dat klanten zich na aankoop realiseren hoe leuk en fijn het is om je goed te laten adviseren door iemand met veel passie, plezier en vakkennis. En dat mijn Bril Studio het beste adres is om dat te ervaren. Ook voor de volgende keer. En ook voor jouw kennissen, vrienden en familie’.
Bij Bril Studio in Soest vragen ze ook aan alle klanten hoe ze bij Bril Studio terecht zijn gekomen. En met welke reden. ‘Dat geeft mij hele waardevolle inzichten om mee te werken. En de gelegenheid om een bestaande klant te bedanken voor zijn of haar aanbeveling’. Wil je wat meer weten over aanbevelingsgedrag en hoe dat ook voor jouw organisatie kan werken? Lees dan zeker dit artikel over aanbevelingsgedrag in de praktijk.
Een ander idee waar Sander aan werkt is om de relatie met zijn klanten te onderhouden nadat ze een bril hebben gekocht. Door bijvoorbeeld om de zoveel maanden eens contact op te nemen. Of door goede tips te delen. Wat Sander in elk geval niet wil is een standaard 13 in een dozijn mailing inrichten. ‘Geen onpersoonlijke mail. Dat doet iedereen en dat past niet bij mij. Ik wil mij onderscheiden, het persoonlijker en leuker maken’. De invulling is dus nog “work in progress”.
Een idee is om een event te organiseren op het moment dat Bril Studio 1 jaar open is. Om bestaande relaties en klanten uit te nodigen om hen te bedanken dat ze mij geholpen hebben om het 1e jaar mooi te maken. ‘Niet om op het event brillen te verkopen, maar enkel en alleen om dankjewel te zeggen en hen te laten weten dat ik dit heel erg waardeer’.
Advies aan andere ondernemers
Gevraagd naar advies voor andere ondernemers reageert Sander bescheiden. ‘Ik ben pas een jaar begonnen, dus ik ben ook nog veel aan het ontdekken en leren. Maar ik kan wel delen wat voor mij goed werkt, wellicht kunnen andere mensen daar ook wat mee’. Nou, daar zijn wij bij Buro Improof van overtuigd. Daarom hieronder ter afsluiting de belangrijkste inzichten en tips van Bril Studio:
- Allereerst: durf te kiezen! Sta ergens voor en ga niet voor de neutrale middenweg. ‘Jouw zaak is een spiegel van wie jij bent. Het is niet erg dat je niet iedereen het naar de zin kan maken. Maar er zullen ook heel veel mensen zijn die dit juist heel erg waarderen’.
- Vertaal deze identiteit naar alle aspecten van je organisatie. En wees je ook bewust van de 1eervaring van je klanten. ‘Laatst belde ik een hele mooie brillenboetiek. Echt een winkel die ik hoog heb zitten. Maar toen ik belde kreeg ik een heel zakelijk, kort en saai bandje te horen. Welk signaal geef je dan af? Dat je te druk bent om de klant te woord te staan? Dat kan toch anders’.
- Durf kleine dingen te proberen. Voor de opening koos Bril Studio ervoor om een grote omslag advertentie te plaatsen in de lokale krant. ‘Geen idee of dit zou werken. Maar tot mijn stomme verbazing is dit mijn meest succesvolle actie tot nu toe. Zelfs nu, maanden na het plaatsen van de advertentie, komen er nog nieuwe klanten binnen die zelf beginnen over de advertentie.
- En denk goed na over hoe je enthousiaste klanten kan helpen om hun enthousiasme met anderen te delen. Voor Bril Studio in Soest is dat met de persoonlijke portretfoto. Maar er zijn ook heel andere leuke manieren te bedenken.
We hopen dat je met plezier dit reisverslag hebt gelezen! Een reisverslag is een terugkerend interview met ondernemers die erin slagen klantbeleving op een bijzondere manier voor het succes van hun bedrijf te laten werken. Buro Improof vraagt ze naar de lessons learned, de tegenslagen en de sleutel tot succes. Het reisverslag geeft je een geslaagde kijk op klantbeleving.
Bestemming: Bril Studio in Soest
Op reis met: Sander Middel
Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Sander, maar kan er nog wel wat inspiratie bij? Lees dan dit verhaal eens van hotel De Keizerskroon, dit verhaal van charme camping Hartje Groen, het verhaal van Qoets.nl of dit verhaal over AMP Groep.