Laat je klantinzichten meegroeien met je bedrijf
Beste ondernemer,
Ooit begon je met het oplossen van problemen van klanten. Een gat in de markt. Een product of dienst waar jouw klanten blij van werden. Waar jij blij van werd. Waar jouw klanten vaker voor terugkwamen. En wat jou tegelijkertijd ook nog in staat stelde om van rond te komen. Je had contact met klanten en wist precies wat er speelde en welke behoeften er waren. Zodoende wist je jouw product of dienst te verbeteren en nog steviger in de markt te zetten. Om zo jouw klanten nog blijer te maken.
Jouw bedrijf groeit, de complexiteit groeit mee
Tuurlijk, jouw personeel weet ook wat er speelt en waar de klant tegenaan loopt. Maar om die kennis bij de andere werknemers te krijgen is knap lastig. Hierdoor is er geen compleet, eenduidig en accuraat beeld van het probleem van jouw klant. Laat staan over de oplossing daarvoor. Waar je eerst nog zelf op de klant kon afstappen en kon vragen of alles naar wens was, zijn er nu niet alleen veel meer klanten maar ook nog meer afdelingen tussen jou en je klant in. Dit terwijl je nog steeds die ondernemer bent die een fantastische oplossing wil bieden voor een probleem.
Bundel en meet de klantinzichten
Voor een groeiend bedrijf is het belangrijk om ook de dialoog met de klant mee te laten groeien. Dat betekent niet dat iedere afdeling afzonderlijk van elkaar de dialoog zou moeten voeren om de juiste inzichten te krijgen, maar dat de dialoog altijd op de gehele klantbeleving gericht moet zijn. Daarnaast moeten deze inzichten als startpunt voor iedere medewerker beschikbaar zijn. Op die manier zal je product of dienst niet alleen door interne optimalisatie verbeterd worden, maar ook blijven aansluiten bij de externe klantbehoefte. De dialoog met de klant bestaat natuurlijk ook uit een gesprek met de klant. Maar net zo belangrijk is de interactie, van jouw klant met jouw product of dienst. Deze interactie is vaak goed te meten waardoor je een helder beeld krijgt over hoe jouw product in de praktijk wordt gebruikt. Hiermee laat je klantinzichten meegroeien met je bedrijf.
Constante blik van buiten naar binnen
Zorg dat de inzichten vanuit die continue dialoog met de klant en interactie met jouw product of dienst voortdurend beschikbaar zijn voor iedereen binnen je bedrijf. Hiermee ben je in staat om bestaande dienstverlening te verbeteren of nieuwe dienstverlening te ontwerpen. Dienstverlening die een probleem oplost en die daarmee volledig aansluit bij de huidige behoeften van jouw klant
Vond je dit een interessant artikel? Lees dan ook eens over meer resultaat uit klanttevredenheidsonderzoek of natuurlijk 1 van de andere artikelen in ons magazine!
Dit artikel is geschreven door onze zevende gastblogger Frank de Wit. Frank werkt als zelfstandig ontwerper en design lead.