En toen werd het stil…
En toen werd het stil…
Stel je toch eens voor: Het geluk lacht je toe! Want je kent je klantbehoefte, dus de zaken lopen lekker, de omzetten stijgen en je merkbekendheid groeit. Oké, eerlijk is eerlijk, het kan natuurlijk altijd nog beter. Meer winst zou toch fijn zijn?
Maar dan ineens wordt het stil, oorverdovend stil… Stil op straat, in de lucht, op school en in winkelcentra. In maart 2020 maken we allemaal ongewenst kennis met iets onwerkelijks. Een nieuwe pandemie doet z’n intrede over de hele wereld en kent hierbij geen genade. Onze premier noemt corona “de grootste crisis in vredestijd” sinds de Tweede Wereldoorlog. Alles wat zo normaal leek, is anders geworden.
Huidhonger…
Het is eigenlijk net alsof je in een cocktailshaker zit en door elkaar wordt geschud. Vervolgens wordt ingeschonken en je niet meer weet wat nou de onder- of bovenkant is. Beroepen waar we vaak niet naar omkeken, omdat ze zo vanzelfsprekend zijn, worden ineens vitaal genoemd. Elkaar de hand schudden, een knuffel geven, op kraambezoek gaan of bij elkaar rouwen vanwege een verlies. Dit o zo normale, menselijke gedrag valt plotseling weg. Huidhonger wordt er zelfs geroepen! Klinkt wat onsmakelijk maar het is er wel degelijk. Zelfs minister Grapperhaus heeft er behoefte aan, niets menselijks is hem vreemd…
Duurzaam en dichtbij
Welke impact heeft dit op ons? Op de lange termijn weten we het nog niet. De natuur lijkt er wel van te profiteren: “Sterkste afname CO₂-uitstoot ooit door corona-pandemie” volgens RTL nieuws. “Meer bereidheid tot milieubewust gedrag na coronacrisis” kopt het Parool. Nog iets dichterbij huis, een vriendin blogt over duurzame en groene initiatieven. Zo schrijft ze dat zij al vijf jaar haar haar niet met shampoo wast. Dit stuk wordt zo goed gelezen dat zelfs de ‘LINDA’ het oppakt. We worden blijkbaar nog meer met de neus op de feiten gedrukt dat ons gedrag schade toebrengt. Het geeft stof tot nadenken, een soort duurzame bewustwording. In plaats van consumeren, gaan we ‘consuminderen’. Dat heeft uiteraard ook te maken met financiële onzekerheid en met beperkingen rondom im- en export.
Maar er is nog iets aan de hand. We lijken even stil te staan. Vakanties brengen we door in eigen land, we zoeken elkaar dichtbij – maar op gepaste afstand – weer op, we snakken naar echt persoonlijk contact én een beetje aardigheid. Daarbij vinden we het belangrijk om er voor een ander te zijn. Kijk naar alle initiatieven om elkaar te steunen, #samensterk is niet voor niets continu trending.
Meebewegen met de klantbehoefte
Deze veranderingen laten zien dat niets vanzelfsprekend is en dat het goed is als je als onderneming mee kunt bewegen. En dat betekent ook weer terug naar de tekentafel, terug naar de basis. Wat is je identiteit, waar sta je voor, wat maakt je uniek en onderscheidend. En past het bij de tijd waar we nu in zitten? De klantbehoefte verandert en de bewuste consument zal bedrijven en organisaties steeds meer naar hun maatschappelijke waarde en bijdrage vragen. Het draait hierbij nog meer om relevantie.
Terug naar de basis begint bij inzicht krijgen in de belevingswereld van je klant. Opnieuw weer luisteren en je verplaatsen. Als je vervolgens daarop kunt aansluiten dan kun je de klant raken en overtuigen. Het hoeft allemaal niet groots en meeslepend te zijn, kleine aanpassingen die écht zijn, zijn voldoende. Daarmee kun je de stilte een beetje doorbreken…
Vond je dit een interessant artikel? Lees dan ook eens over klantbehoefte in een veranderende wereld of natuurlijk 1 van de andere artikelen in ons magazine!
Dit artikel is geschreven door onze vijfde gastblogger Miranda Filius. Miranda werkt als zelfstandige en is een creatieve en verbindende communicatieadviseur.