Waarom elk MKB bedrijf aan de slag moet met klantbeleving
De 5 belangrijkste redenen om aan de slag te gaan met klantbeleving voor een MKB bedrijf!
Je kunt er tegenwoordig bijna niet meer om heen. Iedereen heeft het erover: customer experience, of in goed Nederlands klantbeleving. Maar waarom zou ik als MKB-er eigenlijk aan de slag gaan met klantbeleving? Kan ik niet gewoon geld verdienen door zo goedkoop mogelijk te zijn of veel aan marketing en sales te doen? Dit zijn vragen die we met regelmaat terug horen. Gelukkig groeit het besef dat ook voor het MKB geldt dat het werken aan een goede klantbeleving blijvende voordelen oplevert. Dat vinden wij bij Buro Improof natuurlijk goed nieuws. Lees hieronder welke 5 redenen wij zien waarom iedere ondernemer vandaag nog moet starten met het verbeteren van de klantbeleving.
Ervaar klantbeleving in de praktijk
Ben jij niet alleen op zoek naar kennis en inspiratie, maar ook vooral naar duidelijke do’s en dont’s waar je direct mee aan de slag kunt? Dan is onze Materclass ‘Klantreis in 1 dag’ echt iets voor jou. We helpen jou met praktische voorbeelden en concrete handvatten, aangereikt door een rasechte ondernemer. Een dag van doeners voor doeners!
- Vergeet prijsstunten en kortingen: je hoeft niet de goedkoopste te zijn
Het kan zeker een strategie zijn om de goedkoopste te zijn. Er zijn genoeg bedrijven die daar een succesvol bedrijfsmodel van hebben gemaakt. Maak je echter de keuze daar niet op in te zetten dan doe je er verstandig aan je klanten goed te bedienen, een optimale beleving te bieden en het liefst enthousiast te krijgen. Uit onderzoek (maar zeker ook uit de praktijk) blijkt namelijk dat enthousiaste klanten bereid zijn meer te betalen voor hun producten en diensten zodra ze meer waarde ervaren. En door beleving toe te voegen, stijgt de waarde. Wil je meer lezen over waarde en prijs? Lees dan ‘Verlaag niet je prijs, verhoog de waarde voor je klant’ wat eerder op Marketingfacts is gepubliceerd! Of doe inspiratie op in het reisverslag waarin Marc Roelofs vertelt waarom hij daar voor zijn eigen fietsenwinkel heilig in gelooft.
- Je klanten komen terug en blijven langer
Als je goed voor je klanten zorgt dan belonen ze dat door vaker terug te komen of langer te blijven. Zo simpel is het. Je klanten blijven net zo lang tot ze een beter alternatief hebben gevonden. Zorg daarom met je klantgerichte producten en diensten dat ze zo tevreden zijn dat ze niet eens op zoek gaan naar alternatieven. Op die manier ga je dus meer omzet genereren. En welke ondernemer is daar nou vies van?
- Je klanten gaan je aanbevelen bij anderen
Naast dat klanten langer blijven en vaker producten bij je kopen weten we dat een hoge klanttevredenheid en concreter, een hoge aanbevelingsintentie, ook daadwerkelijk leidt tot aanbevelingsgedrag. Daarbij laat onderzoek van Nielsen zien dat 83% van de consumenten (veel) vertrouwen heeft in een aanbeveling van iemand die ze kennen. Een aanbeveling van een bekende staat daarmee op de eerste plek op de ranglijst voor ‘vertrouwde bronnen voor informatie’. Daar kan geen marketingcampagne tegen op. Ga direct aan de slag om je klantbeleving zo goed te maken dat klanten jou ook aanbevelen! Nieuwsgierig wat een aanbeveling van een klant jou concreet oplevert? Eerder hebben we het uitgebreide artikel ‘Aandacht voor aanbevelingsgedrag’ geschreven over de waarde van aanbevelingsgedrag.
- Een goede klantbeleving bespaart kosten
Zodra je het voor elkaar hebt dat klanten bediend worden zoals ze dat willen, maak je ze dus tevreden en ga je daar al snel ook commercieel de vruchten van plukken. Maar dat niet alleen. Het bespaart je ook kosten. Denk aan die marketingkosten die je niet hoeft te maken, omdat jouw eigen klanten als rasechte marketeers andere overtuigen met hun aanbevelingsgedrag. Maar wat te denken van al die telefoontjes die klanten niet naar je hoeven te plegen, omdat je er proactief voor hebt gezorgd dat alles duidelijk is? Die telefoontjes en andere contactmomenten nemen af en dat scheelt jou weer een hoop geld. Klantgerichte processen zorgen er daarnaast voor dat elke klant dezelfde goede ervaring heeft. Voordeel is dat het vaak te automatiseren is en het daarmee voor je klant gemakkelijk wordt om bij jou te kopen. Lagere kosten en meer tevredenheid. Win-win dus!
- Het wordt allemaal veel leuker
En last but not least; het wordt er allemaal een stuk leuker op. Niet alleen voor klanten, maar ook voor de medewerkers. Minder boze klanten aan de telefoon, meer complimenten van klanten. Dit heeft een sterk positieve werking binnen een organisatie. Medewerkers gaan het werk meer waarderen, zijn meer betrokken en stappen met meer lol en energie het bed uit om naar hun werk te gaan.
Sta je nu op het punt om aan de slag te gaan met klantbeleving, maar heb je geen idee waar te beginnen? Wij vertellen je graag welke aanpak jou gaat helpen het maximale uit je producten en diensten te halen. Om nog meer waarde toe te voegen en om daarmee nog blijere klanten te hebben. Met zekerheid en zonder verspilling!