De 5 redenen waarom Apple Pay een succes wordt
Een paar maanden geleden introduceerde ING als eerste grote Nederlandse bank Apple Pay. Na een kleine twijfel of ik het wel op mijn iPhone wilde zetten, ben ik overstag gegaan. Had ik het maar niet gedaan, want wat is het gebruik van Apple Pay verslavend gemakkelijk. Bij elke mobiele betaling grijp ik mijn mobiel uit mijn zak en een paar seconden later heb ik al de bevestiging van de betaling. Wat maakt nou dat de introductie van deze nieuwe dienst van Apple een succes wordt in Nederland? Volgens mij zijn dit de 5 redenen van het succes van Apple Pay.
Eenvoud en gebruiksgemak
Zowel de installatie als het gebruik van Apple Pay is super eenvoudig en intuïtief. Binnen een paar minuten had ik via de ING app mijn bankpas gekoppeld aan mijn Apple Wallet. Eenmaal bij een kassa aangekomen hoef ik maar twee keer op de knop aan de zijkant te klikken om mijn Wallet te openen. Met gezichtsherkenning of je vingerafdruk wordt de Wallet vrijgegeven. Omdat ik gezichtsherkenning heb, hoef ik eigenlijk niets te doen behalve even op mijn iPhone kijken en de Wallet opent. Als ik naar een winkel ga, kan ik nu mijn portemonnee thuislaten.
Veiligheid
Het gebruik van je vingerafdruk of gezichtsherkenning is zeker veiliger dan een pincode die afgekeken kan worden. Er is geen twijfel meer dat je met gezichtsherkenning en vingerafdruk je een goede manier van beveiligen hebt. De truc van meegluren en daarna stelen van de pas is daarmee verleden tijd. Technisch is je betaling ook goed beveiligd. Bij een betaling wordt niet je bankrekeningnummer verzonden, maar het unieke nummer van je iPhone, samen met een transactiecode. Alles is versleuteld, dus zelfs als een hacker mee zou kijken, kan hij niets met de informatie.
Snelheid
Betalen met Apple Pay gaat nog sneller dan contactloos betalen met je pinpas. Dat zit niet in die ene seconde per betaling, maar wel in het gemak dat ik echt nooit meer mijn pincode hoef te gebruiken. Ook niet bij bedragen hoger dan €25,-. Waar ik me steeds over verbaas is hoe snel mijn telefoon mijn gezicht of vingerafdruk herkent. De snelheid is een basisvoorwaarde die weliswaar geen wow-effect creëert, maar wel veel ontevredenheid oproept als het niet vlot genoeg gaat.
Zekerheid
Natuurlijk willen we allemaal zeker zijn dat de betaling gelukt is en niet dubbel is afgeschreven. Doordat je telefoon even trilt in je hand, hoef je niet eens meer te kijken op de terminal of je betaling gelukt is. Doordat ING meteen een pushbericht stuurt naar je telefoon, zie je ook meteen dat het bedrag goed is afgeschreven. Je weet binnen enkele seconden zeker dat alles goed is afgehandeld.
Privacy
Apple zorgt dat je privacy goed gewaarborgd is. Net als bij een gewone betaling worden er geen privacygevoelige gegevens uitgewisseld. Daarnaast worden er geen gegevens van de transactie opgeslagen door Apple. Daarmee voldoet de dienst ruimschoots aan de regels van de AVG.
Dat dit alles bij de lancering van Apple Pay zo goed geregeld is, zorgt ervoor dat wij allemaal makkelijk de dienst zullen gaan gebruiken. Hier is vóór de lancering duidelijk over nagedacht door Apple. Ze hebben goed gekeken welke taak we willen vervullen (snel en makkelijk afrekenen in winkels) en de daarbij behorende behoeften en wensen van de gebruiker in kaart gebracht. Door goed in gesprek te gaan met je klant kun je al bij het ontwerp van je nieuwe product of dienst achterhalen wat deze taken en behoeften zijn. Luisteren naar de doelgroep is voor Apple dus ontzettend belangrijk.Door aan al de verwachtingen van de gebruikers te voldoen en sommige te overtreffen, is een succesvolle introductie gegarandeerd en zal er een hoge adoptie van Apple Pay zijn. Het resultaat? De diensten van Apple zorgen al voor meer dan 17% van de totale omzet.
Ga je een nieuw product of nieuwe dienst introduceren? Betrek dan je toekomstige klanten in een vroeg stadium. Zij helpen je de taken en verwachtingen scherp te krijgen en van je introductie een groot succes te maken! Weet je niet precies hoe je dit aan moet pakken? Neem dan contact op met één van de Klantbelevers of lees alvast hier hoe wij dat aanpakken. Wij helpen je graag.