Klanttevredenheidsonderzoek

Optimale klanttevredenheid begint met
klanttevredenheidsonderzoek

De tijden dat we van achter ons bureau bedachten wat klanten wilden en hoe ze over ons dachten, liggen ver achter ons. Om de klantbehoefte en klantervaring goed in kaart te brengen, dien je in actie te komen. Het is tijd voor een klanttevredenheidsonderzoek.

Wat levert zo’n klanttevredenheidonderzoek precies op?

Een klanttevredenheidsonderzoek levert concrete inzichten op die direct gebruikt kunnen worden om de dienstverlening te verbeteren. Deze verbeterde dienstverlening zorgt niet alleen voor tevreden klanten, maar ook voor de groei en het succes van jouw organisatie. De ultieme win-win! De juiste acties gebaseerd op de inzichten uit klanttevredenheidsonderzoeken leiden tot:

  1. een hogere klanttevredenheid
  2. klantbehoud en retentie
  3. nieuwe klanten
  4. een hogere omzet

Klanttevredenheidsonderzoek

Duidelijke inzichten, betere resultaten

Een klanttevredenheidsonderzoek schetst een duidelijk beeld van de behoeftes en verwachtingen van klanten en hun ervaringen. Deze inzichten stellen je in staat koploper binnen je markt te worden, relevant te blijven en je omzet te verhogen.

Verschillende vormen van klanttevredenheidsonderzoek

Welke vorm van onderzoek geschikt is voor jouw organisatie, hangt af van het product, de dienstverlening, de doelgroep én de gewenste inzichten. Doorgaans wordt er onderscheid gemaakt tussen kwantitatief en kwalitatief klantonderzoek.

Kwantitatief klanttevredenheidsonderzoek

Met kwantitatief klanttevredenheidsonderzoek wordt een relatief grote groep klanten gevraagd om een korte intuïtieve enquête in te vullen. Een gedegen onderzoek, relatief eenvoudig uit te voeren en ook zeer toegankelijk voor kleinere organisaties.

optimale klantbeleving dankzij de klantbelevers

Kwalitatief klanttevredenheidsonderzoek

Bij een kwalitatief onderzoek worden er bijvoorbeeld diepte-interviews afgenomen bij klanten om zo tot waardevolle inzichten te komen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van een klantarena waarin klanten en medewerkers samenkomen.

whitepaper voor een optimale klantbeleving

Klinkt interessant, maar toch nog wat vragen?

Download hier gratis onze onderzoeksgids

Hoe werkt het precies en wat zijn de meest gangbare vormen van klanttevredenheids-onderzoek? Hoe lang duurt het en aan welke kosten moet ik denken? Op deze en meer vragen krijg je antwoord in onze onderzoeksgids. Download hem hier en ontdek met welke vorm van onderzoek jij het meeste geholpen bent!

Wij maken graag tijd!

Ben je benieuwd hoe klanttevredenheidsonderzoek jou kan helpen om je klanten beter te begrijpen en je bedrijf te laten groeien? Of heb je gewoon een prangende vraag over bijvoorbeeld klantfeedback of klantbeleving? Plan dan nu 15 minuten in onze agenda. We maken er graag tijd voor!

klantbeleving in de praktijk

Met Buro Improof zijn we erin geslaagd ons als bungalowpark te onderscheiden van de omliggende recreatieparken, zonder grote marketingbudgetten.

  • Danny Paerl, Bungalowpark Hoenderloo