Klanttevredenheid meten

Klanttevredenheid verhogen voor structurele groei

De hoogste klanttevredenheid, daar ga je voor. Want tevreden klanten komen terug, raden je aan bij familie en vrienden en dragen bij aan structurele groei. Maar om te weten hoe je deze hoogste klanttevredenheid bereikt, dien je eerst de huidige klanttevredenheid te meten.

picto ideeën

Meten om de klanttevredenheid te verbeteren

Het meten van de klanttevredenheid geeft je waardevolle inzichten die je helpen je producten, diensten en dienstverlening te verbeteren. Zo kun je optimaal inspelen op de behoeftes van de klant en hun verwachtingen overtreffen. En waarom je dat zou willen? Om je te onderscheiden van concurrenten en van klanten loyale klanten te maken. Of zelfs ambassadeurs. Tevreden klanten blijven terugkomen en doen een goed woordje voor je bij vrienden, familie en met bijvoorbeeld reviews bij online prospects. Tevreden klanten zorgen voor groei. Dit wordt keer op keer bewezen!

Hoe meet je klanttevredenheid?

Hoe je de klanttevredenheid kunt meten? Simpel gezegd: door aan je klant te vragen hoe tevreden hij of zij is over je product, dienst of service. En natuurlijk waarom hij dat vindt. Je kunt dit op verschillende manieren aan jouw klant vragen. Face-to-face, telefonisch of online via bijvoorbeeld een korte enquête. Bij klanttevredenheidsonderzoeken wordt doorgaans onderscheid gemaakt tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek.

picto samenwerken

Kwantitatief klanttevreden­heidson­derzoek

Met kwantitatief klanttevredenheidsonderzoek wordt een relatief grote groep klanten gevraagd om een korte intuïtieve enquête in te vullen. Een gedegen onderzoek, relatief eenvoudig uit te voeren en ook zeer toegankelijk voor kleinere organisaties.

picto samenwerken
optimale klantbeleving dankzij de klantbelevers

Kwalitatief klanttevreden­heidson­derzoek

Bij een kwalitatief onderzoek worden er bijvoorbeeld diepte-interviews afgenomen bij klanten om zo tot waardevolle inzichten te komen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van een klantarena waarin klanten en medewerkers samenkomen.

whitepaper voor een optimale klantbeleving

Klanttevredenheid meten, maar nog wat vragen?

Download hier gratis onze onderzoeksgids

Welke methode geschikt is voor jouw organisatie, hangt af van je klanten, producten of diensten. Wil je meer weten over de meest gangbare methoden, de voor- en nadelen en de kosten? Download onze onderzoeksgids en ontdek met welke vorm van onderzoek jij het meest geholpen bent.

Wij maken graag tijd!

Ben je benieuwd hoe klanttevredenheidsonderzoek jou kan helpen om je klanten beter te begrijpen en je bedrijf te laten groeien? Of heb je gewoon een prangende vraag over bijvoorbeeld klantfeedback of klantbeleving? Plan dan nu 15 minuten in onze agenda. We maken er graag tijd voor!

Annemei Pattje

Met de meting door Buro Improof werd in één keer het belang van patiëntbeleving voor het hele Flevoziekenhuis duidelijk.

  • Annemei Pattje, Flevoziekenhuis