10 Inspirerende Masterclasses en Trainingen voor CX Professionals
Wil jij als CX-professional groeien in je vak en impact maken? Of je nu net begint of al jaren ervaring hebt, af en toe uit je eigen bubbel stappen en nieuwe inzichten opdoen is essentieel. Bij Buro Improof blijven we onszelf graag ontwikkelen en uitdagen, maar krijgen we ook veel energie van het delen van onze kennis en ervaring. Daarom hebben we een top 10 samengesteld van de beste CX trainingen, masterclasses en coachingstrajecten. Stuk voor stuk helpen ze je om je CX-kennis te verdiepen, vaardigheden te ontwikkelen en nóg betere klantbelevingen te ontwerpen. Onze Klantbelevers en CX-experts delen hun favoriete opleidingen. Dit zijn 10 toppers (in willekeurige volgorde) 🚀!
-
CX Masterclass (2-daagse) – Nienke Bloem
Voor wie? Medior tot senior CX’ers die structuur willen in hun aanpak
Waarom deze masterclass? Deze masterclass geeft je een snel en relevant overzicht van alle elementen van het CX-framework. Het is een mooie mix van theorie en praktijk. Ook kan het je helpen met de voorbereiding op een CCXP-certificering, wanneer je een échte expert wilt worden. Ben je al een ervaren professional en wil je meer focus op leiderschap ontwikkeling, dan is de meer ‘advanced’ CX Leadership Masterminds wellicht iets voor je.
💡 “Aangeraden door Maartje en Alouschka, Klantbelever Buro Improof
-
Design Thinking Fundamentals (2-daagse) – Design Thinkers Academy
Voor wie? Deze tweedaagse training is ideaal voor CX-professionals en innovators die willen kennismaken met design thinking. Heb je nog weinig ervaring met deze methodiek en wil je de basisprincipes direct toepassen in je werk? Dan is dit de perfecte start.
Waarom deze training? Je leert de kernprincipes van design thinking, zoals klantgericht probleemoplossen, prototyping en experimenteren. De training is praktisch opgezet: je past de theorie direct toe op een concrete uitdaging. Ideaal voor professionals die snel resultaat willen zien zonder een lange opleiding te volgen.
💡 Aangeraden door Martine & Alouschka, Klantbelever Buro Improof
-
This is Service Design Doing (5-daagse) – i.s.m. Design Thinkers Academy
Voor wie? Deze intensieve vijfdaagse training is ideaal voor ervaren CX-professionals, service designers en managers die willen leren hoe ze service design-methodieken kunnen implementeren binnen hun organisatie.
Waarom deze training? Je leert hoe je service design structureel inzet om klantbeleving te verbeteren en je gaat dieper in op de inhoud en geavanceerde tools (zoals bijv. emotial journeys, ideation, idea selection). De training is hands-on, met praktijkcases en begeleiding door de schrijvers van ‘This is Service design Thinking’ and ‘This is Service Design Doing’.
💡 Aangeraden door Maartje, Klantbelever Buro Improof
-
De Psychologie van de Klant (7 colleges) – The Institute for Service Leadership
Voor wie? Voor ervaren CX’ers die de theorie achter het vakgebied willen begrijpen en een academische verdieping zoeken en daarmee de vertaalslag willen maken naar de eigen praktijk. En voor iedereen die een fascinatie heeft voor de werking van het consumentenbrein.
Waarom deze colleges? Het geeft een stevige academische onderbouwing voor relevante CX-vraagstukken. De colleges worden verzorgd door professoren van diverse universiteiten en hogescholen. Daarnaast biedt The Institute for Service Leadership een breed scala aan modules, afgestemd op verschillende interessegebieden binnen CX.
💡 Aangeraden door Robbert, Klantbelever Buro Improof
-
Behavioural Design Fundamentals (2-daagse) – SUE
Voor wie? Deze training is ideaal voor ervaren CX-professionals die de psychologie achter klantgedrag willen begrijpen en willen leren hoe je mensen naar gewenst gedrag kunt sturen.
Waarom deze training? Gedragsbeïnvloeding speelt een cruciale rol in CX. In deze training leer je hoe je wetenschappelijke gedragsprincipes gebruikt om klanten onbewust de juiste keuzes te laten maken. Leer bijvoorbeeld meer over ‘Jobs to be Done’ via hun Behavioral Design Method.
💡 Aangeraden door Milan, Klantbelever Buro Improof
-
Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar (9 opleidingsdagen) – Behavior Change Academy
Voor wie? Deze postacademische opleiding is perfect voor ervaren CX-professionals die gedragswetenschap willen toepassen in hun werk en meer verdieping zoeken. Heb je al basiskennis van klantbeleving en wil je een stap verder gaan in het begrijpen en sturen van gedrag? Dan is dit een uitstekende keuze.
Waarom deze training? Gedragsverandering is essentieel binnen CX. In deze opleiding leer je wetenschappelijk onderbouwde technieken om klantgedrag positief te beïnvloeden. De training combineert theorie met praktijk, zodat je direct leert hoe je inzichten uit de gedragswetenschap toepast in jouw organisatie. Meer behoefte aan een light versie? Dan is deze 3-daagse zeker ook heel tof en praktisch.
💡 Aangeraden door Robbert en Titia – Klantbelever Buro Improof
-
Shifting from Human to Life-Centered Design (7 online sessies) – Life-Centered Design School
Voor wie? In deze training leer je hoe je als CX-professional ontwerpkeuzes maakt die niet alleen klantbehoeften vervullen, maar ook bijdragen aan een duurzamere wereld. Een must voor wie CX wil verbinden met maatschappelijke en ecologische waarde.
Waarom deze training? Traditioneel richt Customer Experience zich op het optimaliseren van de klantbeleving, maar hoe zorg je ervoor dat jouw oplossingen niet alleen goed zijn voor de klant, maar ook voor de bredere samenleving en de planeet? Life-Centered Design biedt een nieuw perspectief: het combineert mensgericht ontwerpen met ecologische en sociale verantwoordelijkheid.
💡 Ik kan nog niet uit ervaring spreken, maar deze training staat bovenaan mijn lijstje. Maartje, Klantbelever Buro Improof
-
Facilitator Training (2-daagse) – Brainfuel
Voor wie? Deze training is ideaal voor junior tot medior CX-professionals die willen leren hoe je het beste creatieve brainstormsessies kunt begeleiden. Ideaal voor professionals die meer impact willen maken met creatieve probleemoplossing en een (nog betere) facilitator willen worden.
Waarom deze training? Je leert hoe je energieke en effectieve brainstorms faciliteert. Met praktische tools en technieken zorg je voor maximale creativiteit en haal je het beste uit je team.
💡 Aangeraden door Alouschka, Klantbelever Buro Improof
En ja, we hebben de lijst ook aangevuld met onze eigen trainingen – niet omdat het moet, maar omdat we er écht in geloven 😉
-
Klantreis in 1 Dag – Buro Improof
Voor wie? Iedereen die in korte tijd impact wil maken op de klantbeleving. Voor medior en senior CX professionals die de klantreismethodiek willen toepassen en die op zoek zijn naar praktische handvatten en praktijkvoorbeelden om direct met klantreizen aan de slag te gaan.
Waarom deze training? Een goed ontworpen klantreis is de basis van sterke klantbeleving. Je leert in één dag een klantreis opstellen, analyseren en verbeteren. Met een hands-on aanpak breng je direct in kaart waar de verbeterkansen liggen en hoe je direct impact maakt.
💡 “In 1 dag een goede basis ontwikkelen voor het in kaart brengen van een klantreis! Hiervoor moet je bij Buro Improof zijn! Zij zijn in staat om de theorie en de praktijk op een enthousiaste en inspirerende manier over te brengen. Ook leuk om dit met een gemengde groep van professionals te volgen, omdat je veel van elkaar kunt leren. ”
Lianne Schoemaker, Marktonderzoeker bij Eneco
-
Masterclass Storytelling (1 dag) – Buro Improof
Voor wie? Deze training is voor CX-professionals die klantbeleving krachtiger willen overbrengen binnen hun organisatie. Wil je stakeholders overtuigen en klantgericht werken tot leven brengen? Dan is deze training iets voor jou.
Waarom deze training? CX-professionals die storytelling beheersen, maken klantgericht werken tastbaar en overtuigend. In de praktijk zien we dat organisaties die klantverhalen op de juiste manier inzetten, sneller verandering realiseren. Onze experts passen dit dagelijks toe en bieden training in hoe je storytelling effectief gebruikt om draagvlak te creëren.
💡 “De voorbereiding op de dag was erg professioneel. Er werd geen standaard programma afgedraaid maar de inhoud was goed afgestemd op de behoefte. Dat uitte zich in een inspirerende dag, waarbij een perfecte balans was gevonden tussen theorie en praktijk. De begeleiders (Klantbelevers) zijn inspirerende, maar ook realistische CX’ers die het vak erg goed verstaan.”
Jesper Saaltink, Product owner Klantbediening bij Menzis
Met zoveel mogelijkheden om je als CX-professional te ontwikkelen, is de keuze voor de juiste training soms best een uitdaging. Of je nu op zoek bent naar een stevige theoretische basis, praktische vaardigheden of strategische verdieping, er is altijd een opleiding die bij jouw ambities past. Bij Buro Improof zijn we niet alleen ervaren CX-professionals met veel praktijkervaring, we vinden het ook belangrijk om onze kennis actief te delen. Uit ervaring weten we dat CX-professionals het meest leren door te doen. Daarom combineren we in onze aanpak theoretische kennis met praktische inzichten en bieden we maatwerk trainingen en coachingstrajecten die aansluiten op jouw leerbehoefte en praktijk.