Klanttevreden­heidson­derzoek

Optimale klanttevredenheid begint met
klanttevreden­heidson­derzoek

De tijden dat we van achter ons bureau bedachten wat klanten wilden en hoe ze over ons dachten, liggen ver achter ons. Om de klantbehoefte en klantervaring goed in kaart te brengen, dien je in actie te komen. Het is tijd voor een klanttevreden­heidson­derzoek.

klanttevredenheidsonderzoek

Wat levert zo’n klanttevreden­heidon­derzoek precies op?

Een klanttevreden­heidson­derzoek levert concrete inzichten op die direct gebruikt kunnen worden om de dienstverlening te verbeteren. Deze verbeterde dienstverlening zorgt niet alleen voor tevreden klanten, maar ook voor de groei en het succes van jouw organisatie. De ultieme win-win! De juiste acties gebaseerd op de inzichten uit klanttevreden­heidson­derzoeken leiden tot:

  1. een hogere klanttevredenheid
  2. klantbehoud en retentie
  3. nieuwe klanten
  4. een hogere omzet

Klanttevredenheidsonderzoek

Duidelijke inzichten, betere resultaten

Een klanttevreden­heidson­derzoek schetst een duidelijk beeld van de behoeftes en verwachtingen van klanten en hun ervaringen. Deze inzichten stellen je in staat koploper binnen je markt te worden, relevant te blijven en je omzet te verhogen.

Verschillende vormen van klanttevreden­heidson­derzoek

Welke vorm van onderzoek geschikt is voor jouw organisatie, hangt af van het product, de dienstverlening, de doelgroep én de gewenste inzichten. Doorgaans wordt er onderscheid gemaakt tussen kwantitatief en kwalitatief klantonderzoek.

Klanttevredenheidsonderzoek

Kwantitatief klanttevreden­heidson­derzoek

Met kwantitatief klanttevreden­heidson­derzoek wordt een relatief grote groep klanten gevraagd om een korte intuïtieve enquête in te vullen. Een gedegen onderzoek, relatief eenvoudig uit te voeren en ook zeer toegankelijk voor kleinere organisaties.

picto samenwerken
klanttevredenheidsonderzoek

Kwalitatief klanttevreden­heidson­derzoek

Bij een kwalitatief onderzoek worden er bijvoorbeeld diepte-interviews afgenomen bij klanten om zo tot waardevolle inzichten te komen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van een klantarena waarin klanten en medewerkers samenkomen.

Download de gids

Ga zelf direct aan de slag met deze gids!

Hoe werkt het precies en wat zijn de meest gangbare vormen van klanttevreden­heidson­derzoek? Hoe lang duurt het en aan welke kosten moet ik denken? Op deze en meer vragen krijg je antwoord in onze gratis whitepaper. Download hem hier en ontdek met welke vorm van onderzoek jij het meeste geholpen bent!

    Je gegevens zijn 100% veilig bij ons

    klanttevredenheidsonderzoek

    Wij maken graag tijd!

    Ben je benieuwd hoe klanttevreden­heidson­derzoek jou kan helpen om je klanten beter te begrijpen en je bedrijf te laten groeien? Of heb je gewoon een prangende vraag over bijvoorbeeld klantfeedback of klantbeleving? Plan dan nu 15 minuten in onze agenda. We maken er graag tijd voor!

    Jan Haro Wilbrenninck

    In de zoektocht naar een gastvrijheidsconcept heeft Robbert ons enorm geholpen om te komen tot een mooi, bruikbaar stuk. Zowel de strategisch als operationeel kunnen we hiermee uit de voeten. Topwerk!

    • Jan Haro Wilbrenninck, Afdelingshoofd stadswinkel bij Gemeente Nieuwegein