Richting bepalen

Dit kan jij leren van Donald Duck als het over storytelling gaat

22 juli 2025

|
Donald Duck

Rinus Verhart

Het vertellen van verhalen is een kunst en als ze die kunst ergens verstaan is het wel bij het vrolijkste weekblad van Nederland: Donald Duck.

Het moet ergens tussen 1992 en 1995 geweest zijn dat ik het schoolplein van mijn basisschool op liep, het kan mooi weer geweest zijn, het kan gemiddeld weer geweest zijn. Wellicht was ik blij of misschien wel chagrijnig. Dat zijn de details die ik mij niet meer kan herinneren. Wat ik wel weet was het gezicht van het meisje uit mijn klas die vol enthousiasme naar mij toe kwam. Ze riep: “Heb je het gezien? Jouw brief staat in de Donald Duck”. Ik had het niet gezien. Eenmaal thuisgekomen was het openslaan van het weekblad natuurlijk het eerste dat ik deed. Het was waar. Mijn brief stond in de Donald Duck. Een kort briefje met slechts de tekst dat ik van mijn oma een handdoek had gehad met Donald Duck erop. Meer was het niet maar ik was zo trots als een pauw.

Donald Duck heb ik daarna nog jaren gelezen, toen weer even niet en daarna weer jaren samen met mijn kinderen. Kortom, ik ben fan. En ik ben niet de enige, wie is er geen fan van Donald Duck? Dat fan zijn zit er nog in en nadat ik deze post het wereldwijde web in slingerde maakte mijn hart een sprongetje toen er een “duimpje omhoog” volgde van de hoofdredacteur van Donald Duck. We raakten in gesprek en voor ik het doorhad zat ik op de redactie (!) van het weekblad om alles te leren over hoe zij storytelling inzetten. Waarom? Omdat CX en storytelling onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Donald Duck en RInus

CX & Storytelling

Klantbelever Alouschka schreef eerder al hoe belangrijk storytelling is binnen het vakgebied van Customer Experience. Cijfers, data en grafieken komen niet binnen. Verhalen wel, daar gaat het over beleving. Je maakt diepere verbindingen, verhoogt de betrokkenheid van collega’s en brengt de behoeftes van een klant op een heldere manier over. Zo zie je in het vak van klantbeleving dat storytelling vaak intern wordt ingezet om de klantbeleving over te brengen aan de collega’s. Dat er achter die klant die jou een cijfer geeft, een verhaal schuilgaat. Het is essentieel om die verhalen aan elkaar te vertellen.

Natuurlijk is het anders met verhalen vertellen in een vrolijk weekblad. Donald Duck wordt puur geschreven om het vermaak. Maar toch kunnen wij als CX-experts veel leren van Donald Duck.

Een drietal inzichten:

1) Zorg voor herkenbaarheid
Wie al jaren Donald Duck leest weet precies hoe de verhalen gaan en hoe ze eindigen. De karakters zijn ook herkenbaar. Dagobert is gierig, Donald is onhandig maar altijd met de goede intentie, Mickey is slim en Gijs Gans is lui. Zodra je het blad openslaat staat daar al sinds jaar en dag de brievenbus. Die herkenbaarheid zorgt rust in het brein en voorspelbaarheid zorgt herkenning. Dat kan je inzetten als je klantverhalen deelt. Stuur je de verhalen de organisatie in? Doe dat steeds in dezelfde opbouw en in hetzelfde format. Begin met een vaste inleiding een inzicht of een logo/icoon dat je op al je communicatie vanuit jouw CX-rol gebruikt en sluit af met en quote.

2) Vast ritme
De vaste lezers weten het, Donald Duck ploft op een en dezelfde dag op deurmat. Bij ons was dat heel lang woensdag. Dus wist ik, op woensdag uit school rennen want er is post. Dat ritme zorgt voor vastigheid. Vertel de klantverhalen in jouw bedrijf ook op een vast moment. Wellicht per mail als afsluiting van de week? Of juist op maandagochtend zodat iedereen de week begint met een klantverhaal. Het duurt even voordat het ritme herkend wordt maar als je dit lang genoeg volhoudt gaan mensen het vanzelf missen als je het 1x vergeet.

Humor bij Donald Duck

3) Humor is je beste vriend
Bij een vrolijk weekblad moet er gelachen worden. Daar ontkomen ze niet aan. Woordgrapjes en wie kent niet de fantastische afkortingen als de Jonge Woudlopers weer eens een medaille kunnen verdienen. Toen ik met Jos (sr. redacteur) in gesprek was vertelde hij ook hoe de grapjes ontstaan. Ze vliegen over de redactie heen. Nog geen 20% van de grappen haalt het blad. Die humor zorgt voor verbinding. Als iets leuk is, lezen meer mensen het, en onthouden mensen beter. Dat geldt natuurlijk ook bij jouw klantverhalen die je deelt. Niet ieder verhaal is grappig om te delen. In de communicatie er omheen kan altijd een grap zitten. Een woordgrap in de titel, een grap als afsluiting. Hoe klein ook, vergeet niet dat humor effectief is.

Dit zijn de 3 tips van Donald Duck, doe er je voordeel mee!

En voel je je zelf nog een beetje de klunzige Donald als het om storytelling gaat, dan is onze masterclass ‘Storytelling voor CX-professionals’ misschien iets voor jou!


Deel artikel

Link: